Jak správně poskytovat OOPP zaměstnancům

19.9.2022

Povinností každého zaměstnavatele je chránit zdraví zaměstnanců. Důležitý je výběr vhodných OOPP a jejich správné užívání. Zaměstnavatel by měl dodržovat několik zásad.

Výběr osobních ochranných pracovních prostředků záleží na konkrétních podmínkách na daném pracovišti. Bezpečnost každého ochranného pracovního prostředku potvrzuje označení CE na výrobku a také EU prohlášení o shodě, které uvádí výrobce. Pokud není životnost OOPP stanovena výrobcem, stanovuje ji zaměstnavatel. Jestliže dojde k opotřebení či poškození OOPP, zaměstnavatel musí zaměstnanci poskytnout nové.

Není možné, aby zaměstnavatel kompenzoval poskytnutí OOPP zaměstnanci finančně.

Jestliže zaměstnanec pochybuje o kvalitě a dostatečné ochraně poskytnutých OOPP, může se obrátit na odborně způsobilou osobu v prevenci rizik, odborovou organizaci nebo zástupce zaměstnanců pro BOZP. Ochranné prostředky musí zaměstnance dostatečně chránit před případnými riziky a zároveň mu nesmí působit zdravotní potíže. Zaměstnanec nemůže říct, že ze zdravotních důvodů nebude přidělené pomůcky používat. 

Když zaměstnanec OOPP nepoužívá, nelze ho za to pokutovat. Zaměstnanci však může odebrat odměny či snížit osobní ohodnocení.

Každý zaměstnanec musí dostat potřebné OOPP ihned po nástupu do práce. Povinností zaměstnavatele je udržovat přidělené pomůcky v použitelném stavu. Následná údržba OOPP musí být v souladu s návodem na používání.

Pro mnohé zaměstnavatele může být těžké vybrat vhodné osobní ochranné prostředky pro dané pracoviště. V takovém případě je možné oslovit pracovníky společnosti UVEX Safety CZ, k.s., kteří pomohou s výběrem OOPP poskytující pracovníkům maximální ochranu.

Společnost UVEX Safety CZ, k.s. z Rychnova nad Kněžnou je dodavatelem velice kvalitních OOPP značky uvex na český trh.